Λορέντα Ράμου: Το πιάνο με προκαλεί, όχι μόνο σαν μουσικό όργανο αλλά και σαν αντικείμενο στο χώρο.


Η ξεχωριστή σύγχρονη Ελληνίδα πιανίστα Λορέντα Ράμου ήταν η προσκεκλημένη της εκπομπής "ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΤΑ ΜΑΓΙΑ, μια εκπομπή για την κλασική μουσική" και του ilioupolisOnAir την περασμένη Κυριακή 17 Νοεμβρίου και μαζί με την Έφη Μαρκουλάκη, συζήτησαν πολλά κι ενδιαφέροντα γύρω από τη σύγχρονη μουσική και τις πρωτοποριακές παραγωγές-παρουσιάσεις, τις οποίες  οργανώνει η ίδια ή στις οποίες συμμετέχει ως σολίστ.  Το ρεπερτόριο της Λορέντας Ράμου εκτείνεται από την κλασική εποχή μέχρι τον 21ο αι, με ιδιαίτερη έμφαση σε έργα Ελληνων συνθετών. Τα ρεσιτάλ της, που κινούνται γύρω από πρωτότυπους θεματικούς άξονες έχουν συχνά μια εικαστική, θεατρική ή λογοτεχνική διάσταση: Γκόγια-Μπετόβεν: δρόμοι σιωπής, Σουίτες σε κόκκινο μείζον, Γυναίκα που αποχαιρετά (σε συνεργασία με τον Γάλλο συγγραφέα Pascal Quignard), Ελληνικές θαλασσογραφίες, Η πιανίστα με τη στρυχνίνη κ.α. Έχει εμφανιστεί μεταξύ άλλων στην αίθουσα Concertgebouw (Άμστερνταμ), τη Cité de la Musique και το Hôtel des Invalides (Παρίσι), το TSAI Performance Center (Βοστώνη) και το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Harvard, τα φεστιβάλ Music with a view (NY), Correspondances de Tanger (Mαρόκο), Mil Anos de Musica (Πορτογαλία), Βad Elster (Γερμανία), την Tonhalle του Ντύσσελντορφ και τη Hochschule für Musik του Μονάχου, τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών κα. Το 2009 εκπροσώπησε επίσημα την Ελλάδα στη Χιλή με σειρά ρεσιτάλ στα πλαίσια των εορτασμών για τα 200 χρόνια ανεξαρτησίας της χώρας Η κριτική έχει επαινέσει την «μεγάλη δημιουργικότητα» και την «ιδιαίτερα ουσιώδη συμβολή» της στην ελληνική μουσική σκηνή, όπως επίσης και το παίξιμό της: «γεμάτο ζωντάνια» (Gramophone), «θαυμαστό» (International Record Review), «με αυθεντική ενέργεια και κύρος» (American Record Guide).
Έχει ηχογραφήσει τα έργα μπαλέτου για πιάνο του Νίκου Σκαλκώτα (ΒΙS), τα πιανιστικά άπαντα του Δημήτρη Δραγατάκη (NAXOS), έργα Σκαλκώτα και Γιάννη Κυριακίδη για φαγκότο και πιάνο (Spektral) καθώς και μουσική δωματίου του Γιάννη Ιωαννίδη (Μουσική Εταιρεία Αθηνών).
Σπούδασε στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών, το Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris, το City University και τo Guildhall School του Λονδίνου και το New England Conservatory της Βοστώνης με υποτροφίες της Γαλλικής Κυβέρνησης, της Ακαδημίας Αθηνών, του British Council και των Ιδρυμάτων Fulbright, Meyer και Λεβέντη. Μελέτησε κοντά στους Τώνη Γεωργίου, André Gorog, Claude Helffer και Marie-Françoise Bucquet, Steve Drury ενώ συμμετείχε σε σεμινάρια με τους Dimitri Bashkirov, Pierre-Laurent Aimard, Pierre Boulez και το Ensemble Intercontemporain.
Ως σολίστ έχει εμφανιστεί υπό τη διεύθυνση των David Robertson, Θόδωρου Αντωνίου, Μίλτου Λογιάδη και Αλέξανδρου Μυράτ. Έχει συνεργαστεί με τους συνθέτες Maurice Ohana, George Crumb και Mauricio Kagel και με πολλούς Έλληνες συνθέτες που της έχουν αφιερώσει έργα τους. Ασχολείται επίσης με διοργανώσεις που προωθούν τη σύγχρονη μουσική, όπως το αφιέρωμα στο έργο του John Cage στη Στέγη Γράμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση (Νοέμβριος 2012) και τη σειρά συναυλιών Pianoscapes,  που εξερευνά διαφορετικούς τρόπους παρουσίασης ενός πιανιστικού γεγονότος.

Μας μίλησε για τη βαθειά σχέση της με το έργο του Beethoven και γιαυτήν την ιδιαίτερη ενασχόλησή της με τα σύγχρονα έργα της πιανιστικής εργογραφίας, που προτείνουν πολυεπίπεδους τρόπους επαφής του  συνθέτη και του ερμηνευτή με το μουσικό όργανο και συγκεκριμένα το πιάνο. Αυτό το προσωπικό της ενδιαφέρον να ανακαλύπτει  έργα και  τρόπους μουσικής σκέψης με τέτοια σύνθετα στοιχεία το εκφράζει, όχι μόνο σαν ερμηνεύτρια, αλλά και σαν performer και σαν οργανώτρια και σαν καθηγήτρια.
Μας μίλησε ακόμα για τις δύο προσεχείς παραγωγές στις οποίες συμμετέχει, το αφιέρωμα στον Ιταλό συνθέτη Luciano Berio την 1η Δεκεμβρίου και τη διήμερη "παρουσίαση-γιορτή" του έργου του Αργεντινού συνθέτη Mauricio Kagel στις 11 και 12 Ιανουαρίου,  στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών καθώς και για τις προσεχείς δραστηριότητές της στο Παρίσι.

Παράλληλα την ακούσαμε να ερμηνεύει του Νίκου Σκαλκώτα, το Allegro (2) από το χορόδραμα "Η Λυγερή κι ο Χάρος", το Presto (3) από τη Sonata Concertante για φαγκότο και πιάνο μαζί με τη Stefanie Liedtke και το "Θερισμό" (1) από τη σουίτα μπαλέτου "η Γη και η Θάλασσα της Ελλάδας", τη sonata "Les Adieux" του L.v.Beethoven σε δική της ιδιόμορφη μεταγραφή, τις "Αναδρομές ΙΙ" του Δημήτρη Δραγατάκη και το έργο "Rubinstein in Berlin" του Frederic Rzewski για ομιλούντα πιανίστα.