Ηλεκτρο-ακουστική Μουσική και όχι μόνον...


Σε πεδία ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και γοητευτικά κινήθηκε η συζήτηση με τον συνθέτη, μουσικολόγο και καθηγητή Ανάργυρο Δενιόζο, προσκεκλημένο της Έφης Μαρκουλάκη και της ζωντανής εκπομπής “ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΤΑ ΜΑΓΙΑ, μια εκπομπή για την κλασική μουσική” την Κυριακή 23 Ιουνίου στον ilioupolisOnAir. Ανάμεσα στις μουσικές και όχι μόνον σπουδές του στο Παρίσι και τις εμπειρίες από τις περιπλανήσεις του στα καλλιτεχνικά κέντρα την δεκαετία του '80, τη δράση του μέσα από τα προγράμματα Εκπαίδευσης Αλλοδαπών και Παλιννοστούντων μαθητών της ΕΕ, του Υπουργείου Παιδείας και του Κέντρου Διαπολιτισμικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Αθηνών, τη γραφή εκατοντάδων μουσικολογικών κειμένων, τη σχέση του με την ηλεκτρο-ακουστική μουσική, τη διδασκαλική του δραστηριότητα και την οργάνωση “Ανοιχτών Ημερών” αφιερωμένων στο έργο των συνθετών John Cage (που πραγματοποιήθηκε στις 24/11/2012) και Mauricio Kagel (που αναμένεται τον Ιανουάριο του 2014) σε συνεργασία με τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών κινήθηκε η συζήτηση με τον πολυτάλαντο και πολυπράγμονα φιλοξενούμενό μας ενώ δείγματα της συνθετικής του γραφής από το προσωπικό του αρχείο “επιβεβαίωσαν” ηχητικά τις μουσικές του αναζητήσεις.

Ο Ανάργυρος Δενιόζος γεννήθηκε το 1962 στη Ζυρίχη Ελβετίας. Σπούδασε πιάνο και θεωρητικά στο Πινδάρειο Ωδείο Αθήνας και στη συνέχεια ανώτερα θεωρητικά και ηλεκτρονική μουσική στο Αθήναιον με καθηγητές τους Χ. Ξανθουδάκη, Στ. Βασιλειάδη, Δ. Καμαρωτό και Γ. Παπαϊωάννου. Παράλληλα σύγχρονη μουσική ερμηνεία και ηλεκτρονική μουσική με τον Bernard Beutter.
Φοίτησε στο τμήμα οικονομικών σπουδών της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1981 εγκαθίσταται στο Παρίσι όπου συνέχισε τις μουσικές σπουδές του στη σύνθεση και τη μουσικολογία. Την ίδια εποχή παρακολούθησε ειδικευμένα βραχυπρόθεσμα μαθήματα σε διάφορους τομείς όπως: σημειολογία, γλωσσολογία, ανθρωπολογία και πληροφορική. Παρακολουθεί επίσης μαθήματα θεάτρου και σκηνοθεσίας. Οργανώνει και συμμετέχει σ’έναν αριθμό συναυλιών και πολύτεχνων εκδηλώσεων με διάφορες πρωτοποριακές θεατρικές και χορευτικές ομάδες του Παρισιού και της Γενεύης (Axion, Παρίσι, Χοροθεατρική Ομάδα Zero με τον χορογράφο Danniel Gatti, Ensemble Musique Experimental de Geneve, Short Cirquit & Group Reserches Musicales του Annecy κ.ο.κ.). Εργάστηκε επίσης στο Γ’ Πρόγραμμα της Γαλλικής Ραδιοφωνίας. Έχει παρακολουθήσει μεγάλο αριθμό σεμιναρίων από συνθέτες όπως οι Cage, Feldman, Ferrari, Lachenmann, Huber κ.λπ.
Το 1986 εγκαθίσταται μόνιμα στην Αθήνα. Συνεργάζεται με το Γ΄ Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας και το Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας (ΚΣΥΜΕ του Ιάννη, Ξενάκη) από την ίδρυση του, απ’ όπου αποχωρεί το 1989 για να αποτελέσει μέλος της Ιδρυτικής ομάδας του Ινστιτούτου Έρευνας Μουσικής & Ακουστικής (ΙΕΜΑ). Επίσης εκλέγεται μέλος του διοικητικού συμβουλίου του συλλόγου Ελλήνων συνθετών Ηλεκτρονικής Μουσικής. Την ίδια περίοδο ιδρύει και διευθύνει το σύνολο Σύγχρονης Μουσικής CIDAS και συνδιοργανώνει την ομάδα Συνθετών Εκτελεστών - Performer και την ομώνυμη σειρά συναυλιών “Ενδιάμεσος Χώρος”. Από το 1989 στεγάζει τις δραστηριότητές του σχεδόν αποκλειστικά στο ΙΕΜΑ με εξαίρεση την περίοδο 11ος 1995 έως 5ος 1998 όπου καλείται από την Μουσική Βιβλιοθήκη Μεγάρου Μουσικής Αθηνών να καταρτίσει την συλλογή σύγχρονης μουσικής και παραδοσιακών μουσικών της βιβλιοθήκης καθώς και να συμμετάσχει στην ομάδα των υπευθύνων για το Web Page της βιβλιοθήκης. Το 1991 συμμετέχει στην ερευνητική ομάδα που κατάρτισε τον κανονισμό λειτουργίας και το πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου με υπεύθυνο τον Μιχάλη Αδάμη. Το 1992 προσκαλείται από την Θερινή Ακαδημία του Darmstadt να παρουσιάσει την ερευνητική και καλλιτεχνική του εργασία στη μουσική πληροφορική με θέμα την χρήση των νέων μαθηματικών εργαλείων της θεωρίας του Χάους στη σύνθεση ηχοχρώματος και τη μουσική δημιουργία.
Το 1994-99 συμμετέχει στο πρόγραμμα ΜΕΛΙΝΑ, του ΥΠΠΕΠΘ. To 1999 και το 2000 αποτελεί μέλος της οργανωτικής επιτροπής του Α’ και Β’ συμποσίου Μουσικής Πληροφορικής, στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο της Κέρκυρας. Tην περίοδο 2000-2001 εκπροσωπεί το ΙΕΜΑ, στο πρόγραμμα της ΓΓΕΤ Ανθρώπινα Δίκτυα Μουσικής Πληροφορικής σε συνεργασία με το Αριστοτέλειο Παν/μιο Θεσσαλονίκης, το Ιόνιο Πανεπιστήμιο Κερκύρας, το τμήμα Επεξεργασίας Σήματος του Παν/μιου Πατρών και την ΤΕΔΚΕ Λευκάδας. Συνεργάστηκε στο πρόγραμμα Εκπαίδευσης Αλλοδαπών και Παλιννοστούντων μαθητών, της ΕΕ, του Υπουργείου Παιδείας και του Κέντρου Διαπολιτισμικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Αθηνών σε τακτική βάση μέχρι το 2004, και εκτάκτως μέχρι το 2007. Στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού δημιούργησε την σειρά 50 CDs “Μουσικές του Κόσμου” που διανεμήθηκε στα σχολεία. Το 2007-2009 συνδιοργάνωσε και ανέλαβε το επιστημονικό τμήμα και την τεκμηρίωση του προγράμματος Ψηφιοποίησης Ελληνικού Μουσικού Πολιτισμού του ΙΕΜΑ, του ΥΠΠΟ και της Κοινωνίας της Πληροφορίας. Έχει εκλεχθεί μέλος του ΔΣ του Ελληνικού Συνδέσμου Συνθετών Ήλεκτρο-ακουστικής Μουσικής.
Έχει διδάξει σε πολυάριθμα σεμινάρια αισθητικής και μουσικής έκφρασης. Έχει οργανώσει και διδάξει σε βιωματικά και θεωρητικά εργαστήρια με θέμα τις τέχνες στην εκπαίδευση, τις δια-θεματικές και δια-πολιτισμικές προσεγγίσεις, αλλά και την ηχητική έκφραση στις Παραστατικές Τέχνες. Έργα του έχουν παρουσιαστεί και μεταδοθεί τόσο στην Ελλάδα, όσο και σε διάφορες πόλεις της Γαλλίας, Γερμανίας, Ελβετίας, Ολλανδίας, Καναδά, των ΗΠΑ και της Κορέας.
Οι πρόσφατες μουσικολογικές εργασίες του περιλαμβάνουν την έκδοση του κουαρτέτου εγχόρδων, της 2ης Συμφωνίας και του αναθεωρημένου καταλόγου έργων του Γιάννη Α. Παπαϊωάννου, την διαδικτυακή πανηγυρική παρουσίαση του συνθέτη Gyorgy Ligeti, μεγάλο αριθμό κειμένων για την βιβλιοθήκη και τα προγράμματα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, τη μεταγραφή σε δυτική σημειογραφία και τη μελέτη / δημιουργία ψηφιακού μοντέλου της προφορικής εκτελεστικής τεχνικής των συνθέσεων Kirtana του Ινδού συνθέτη του 18ου αι. Dumiswami Dikhsitar και την δημιουργία σειράς 150 CDs για το πρόγραμμα Εκπαίδευσης Αλλοδαπών και Παλιννοστούντων μαθητών, της ΕΕ, του Υπουργείου Παιδείας και του Κέντρου Διαπολιτισμικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Έχει συγγράψει και δημοσιεύσει μεγάλο αριθμό μουσικολογικών, εθνο-μουσικολογικών και μουσικο-εκπαιδευτικών κειμένων, καθώς και προγραμμάτων, μεταξύ άλλων για την εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος-Larousse-Brittanica, την Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη “Λίλιαν Βουδούρη” του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, και (σαν συν-συγγραφέας) τα εκπαιδευτικά βιβλία του Γυμνασίου “Η Μουσική μέσα από την Ιστορία της” του ΟΕΔΒ.

Ακούσαμε αποσπάσματα από τα έργα του ηλεκτρο-ακουστικής μουσικής “madrigal (του 1981-82 στην εκδοχή του 1987), “kotakan” (της αρχής της δεκαετίας του ’80), “anti…” (του τέλους της δεκαετίας του ’80) αφιερωμένο στους Στέφανο Βασιλειάδη και Γιάννη Παπαϊωάννου και από το έργο “84 Meters” αφιερωμένο στη μνήμη του Μιχάλη Αδάμη, από συναυλιακή ηχογράφηση στις 9 Φεβρουαρίου 2013 στο θέατρο ΕΜΠΡΟΣ σε μία εκδοχή του με τους: Άννα Παγκάλου μεσόφωνο, Κατερίνα Τσεντς φλάουτο, Γιάννη Ζαρία παραδοσιακό βιολί και Βασίλη Παπαβασιλείου κοντραμπάσσο.

ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ