Blogs

Τα μέλη του IlioupolisOnline γράφουν για πολιτικά, κοινωνικά, επιστημονικά και άλλα θέματα που απασχολούν την Ελλάδα και τον κόσμο.

190 χρόνια από τη γέννηση του Λέωντα Τολστόι

Λέων Τολστόι (1828 - 1910)

αρχείο λήψης 3


Ο συγγραφέας Λέων Νικολάγιεβιτς Τολστόι γεννήθηκε στο κτήμα της οικογένειάς του στη Γιάσναγια Πολιάνα, στην περιοχή Τούλας, δυτικά της Μόσχας. Καταγόταν από αριστοκρατική οικογένεια κι έτσι κληρονόμησε και τον τίτλο του κόμη, τον οποίο μαζί και με την άλλη κληρονομιά, ο συγγραφέας θα αποποιείτο στην πράξη. Ο πατέρας του είχε πάρει μέρος στον πόλεμο κατά του Ναπολέοντα το 1812, όταν ο τελευταίος είχε επιχειρήσει ανεπιτυχώς να εισβάλλει και να κατακτήσει τη Ρωσία. Εγγράφηκε και φοίτησε τρία χρόνια στο Τμήμα Ανατολικών Γλωσσών του Πανεπιστήμιου του Καζάν χωρίς να πάρει πτυχίο. Μετά εγγράφηκε στη λιγότερο απαιτητική Νομική Σχολή όπου έγραψε μια εργασία συγκρίνοντας την πραγματεία του Μοντεσκιέ «Το Πνεύμα των Νόμων» με τις «Οδηγίες για τον Νομικό Κώδικα της Μεγάλης Αικατερίνης». Ενδιαφέρθηκε για τη φιλολογία και την ηθική μελετώντας τον Κάρολο Ντίκενς και τον Ζαν-Ζακ Ρουσσώ. Αντί για σταυρό φορούσε ένα μενταγιόν με την εικόνα του Ρουσσώ και ξόδευε τον καιρό του στο ποτό, στα τζόγο και στην ασωτία! Το 1851 ταξίδεψε στον Καύκασο, όπου υπηρετούσε στο στρατό ο αδερφός του. Εκείνη τη χρονιά εμφανίστηκαν τα πρώτα λογοτεχνικά του στοιχεία («Ιστορίες της χτεσινής μέρας» κ.ά.), ενώ συμμετείχε (αρχικά ως εθελοντής και αργότερα ως αξιωματικός) σε πολεμικές επιχειρήσεις στην περιοχή. Το 1854 στάλθηκε στη στρατιά του Δούναβη και στον Κριμαϊκό πόλεμο υπερασπίστηκε την πολιορκημένη Σεβαστούπολη. Οι εμπειρίες θα μετατραπούν σε διηγήματα.



Έγραψε κυρίως νουβέλες και διηγήματα. Αργότερα στη ζωή του έγραψε θεατρικά έργα και δοκίμια. Τα μυθιστορήματα του «Πόλεμος και Ειρήνη» και «Άννα Καρένινα» θεωρούνται δυο από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας και κορυφαία δείγματα ρεαλιστικής μυθοπλασίας. Ο Τολστόι είναι εξίσου γνωστός για την πολύπλοκη και «παράδοξη» προσωπικότητά του, για τις «ακραίες» μορφές του μοραλισμού του και τις ασκητικές ιδέες του, τις οποίες υιοθέτησε μετά από μια ηθική κρίση και την επακόλουθη πνευματική αφύπνιση. Από τότε και ύστερα εξελίχθηκε σε ηθικό στοχαστή και κοινωνικό μεταρρυθμιστή. Προέβη στην φιλολογική ερμηνεία της διδασκαλίας του Χριστού και μετατράπηκε σε Χριστιανό αναρχικό και αναρχο-ειρηνιστή. Έργα αυτής της περιόδου: «Κριτική της δογματικής Θεολογίας» (1880), «Μια εξομολόγηση» (1882) , «Σε τι συνίσταται η πίστη μου» (1884), «Λοιπόν τι πρέπει να κάνουμε» (1885-86), «Η Βασιλεία του Θεού είναι μέσα σας» (1891-1893), «Πώς να διαβάζεται το ευαγγέλιο και που βρίσκεται η ουσία του» 1896, «Η χριστιανική διδασκαλία» (1897), «Το μέγα αμάρτημα» (1905), «Δεν μπορώ να σιωπήσω» (1908) Οι ιδέες του για την μη βίαιη αντίσταση, θα ασκούσαν σημαντικότατη επίδραση σε θρυλικές μορφές του 20ού αιώνα και των κινημάτων κοινωνικής και πολιτικής ανυπακοής, όπως ο Μοχάτμα Γκάντι και ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ τζούνιορ.



Η άποψή του για το κράτος ήταν απόλυτα απορριπτική και το θεωρούσε ότι αποτελούσε την κυριαρχία των διεφθαρμένων (wicked ones) που υποστηριζόταν από την κτηνώδη βία. Κατ’ αυτόν, οι ληστές αποτελούσαν πολύ μικρότερο κίνδυνο απ’ ό,τι ένα καλά οργανωμένο κράτος ή μια καλοκουρδισμένη κυβέρνηση. Ασκεί αποκαλυπτική κριτική των προκαταλήψεων και των ψευδαισθήσεων που διακατέχουν τους ανθρώπους οι οποίοι στηρίζουν τις εκκλησίες προς όφελος της εκκλησιαστικής ιεραρχίας αλλά και όσων υποστηρίζουν και το κράτος και την ατομική ιδιοκτησία. Η κριτική του αυτή είναι τόσο θεολογικά όσο και ορθολογικά εμπεριστατωμένη και αποκαλύπτει τα σημερινά κοινωνικά δεινά με τέτοιο τρόπο ώστε να καλύπτει τόσο τους θρησκευόμενους όσο και τους μη θρησκευόμενους αναγνώστες. Προπαγανδίζει τις ιδέες του με επιμονή και οργανώνει με ιδιαίτερη επιμέλεια τη διάδοση των βιβλίων του κι όσα από αυτά η Τσαρική λογοκρισία απαγορεύει τα εκδίδει στην Βρετανία στην Αγγλία ο συνεργάτης του Β. Τσέρτκωφ. Χάρη στην ακαταπόνητη δραστηριότητά του στον τομέα αυτό, ο Τολστόι αναγνωρίζεται ως μια μεγάλη ηθική δύναμη. Αγωνίζεται για την κατάργηση της θανατικής ποινής, για την παραχώρηση γης στους αγρότες, για την ανακούφιση των φτωχών και των χτυπημένων από θεομηνίες και καθίσταται σεβαστός σε όλη τη γη. Το 1888 μοίρασε τα κτήματά του στους χωρικούς και προκάλεσε βαθύτατη ρήξη στις σχέσεις του με τη σύζυγό του.


Ο Τολστόι είχε διαμορφώσει μια νέα αντίληψη και για την τέχνη, που την εξέφρασε στα δοκίμιά του «Τι είναι η τέχνη» και «Ο Σαίξπηρ και η δραματική τέχνη». Η τέχνη οφείλει να πραγματώνει το ιδανικό της ανθρώπινης αδελφοσύνης, μεταφέροντάς το από τη σφαίρα της λογικής στη σφαίρα του συναισθήματος. Αυτές τις απόψεις τις έκφρασε στα διηγήματα: «Με τι ζουν οι άνθρωποι» (1881), «Όπου υπάρχει αγάπη είναι εκεί ο Θεός» (1885), «Τρία γεροντάκια» (1886). Άλλα σημαντικά λογοτεχνικά έργα της εποχής είναι το ημιτελές «σημειώσεις ενός τρελού» (1884), «Το κράτος του ζόφου» (1886), θεατρικό έργο που παρουσιάστηκε το 1888, «Ο θάνατος του Ιβάν Ίλιτς» (1887), μια έξοχη πραγματεία γύρω από τη σημασία της ζωής και του θανάτου, «Ο διάβολος» (1889), «Η σονάτα του Κρόιτσερ» (1889). Στα δύο τελευταία εναντιώνεται στη σεξουαλική ελευθερία. Άλλα έργα του είναι «Ο πατήρ Σέργιος» (1890-1898), «Αφέντης και δούλος» (1895).





Τίτλοι στη βάση Βιβλιονέτ





(2017) Αφέντης και δούλος, Κάπα Εκδοτική



(2017) Πολικούσκα, Εμπειρία Εκδοτική

(2016) Άννα Καρένινα, Κάπα Εκδοτική

(2016) Άννα Καρένινα, Εκδόσεις Γκοβόστη

(2016) Αφέντης και υπηρέτης, Ροές

(2016) Για τον Σαίξπηρ και το δράμα, Ποικίλη Στοά

(2016) Ο θάνατος του Ίβαν Ίλιτς, Εμπειρία Εκδοτική

(2015) Η ανάσταση, Κέδρος

(2015) Η σονάτα του Κρόυτσερ, Ροές

(2015) Πόλεμος και ειρήνη, Εκδόσεις Γκοβόστη

(2014) Γιατί;, Γαβριηλίδης

(2014) Ο θάνατος του Ιβάν Ίλιτς, Ροές

(2014) Ο πατήρ Σέργιος, Ροές

(2014) Περί τρέλας, Ροές

(2014) Το ζωντανό πτώμα ή η εξιλέωση, Δωδώνη

(2013) Ανάσταση, Μαλλιάρης Παιδεία

(2012) Αφέντης και δούλος, Εντύποις

(2012) Ο σατανάς, Ροές

(2012) Οικογενειακή ευτυχία. Πολικούσκα. Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς. Πάτερ Σέργιος. Ο διάβολος, Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.

(2011) Κάτια, Εκδόσεις Καστανιώτη

(2011) Ο θάνατος του Ιβάν Ίλιτς, Εκδόσεις Καστανιώτη

(2011) Πόλεμος και ειρήνη, 4π Ειδικές Εκδόσεις Α.Ε.

(2011) Πόλεμος και ειρήνη, 4π Ειδικές Εκδόσεις Α.Ε.

(2011) Πόλεμος και ειρήνη, Μαλλιάρης Παιδεία

(2011) Πόλεμος και ειρήνη, Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.

(2011) Πόλεμος και ειρήνη, Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.

(2011) Πόλεμος και ειρήνη, Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.

(2011) Πόλεμος και ειρήνη, Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.

(2010) Ανάσταση, Εκδόσεις Γκοβόστη

(2010) Άννα Καρένινα, Εκδόσεις Πατάκη

(2010) Άννα Καρένινα, Άγρα

(2010) Νουβέλες και διηγήματα, Alter - Ego ΜΜΕ Α.Ε.

(2010) Πόλεμος και ειρήνη, Alter - Ego ΜΜΕ Α.Ε.

(2010) Πόλεμος και ειρήνη, Alter - Ego ΜΜΕ Α.Ε.

(2010) Πόλεμος και ειρήνη, Alter - Ego ΜΜΕ Α.Ε.

(2009) Άννα Καριένινα, Alter - Ego ΜΜΕ Α.Ε.

(2009) Άννα Καριένινα, Alter - Ego ΜΜΕ Α.Ε.

(2008) Πόση γη χρειάζεται ο άνθρωπος, Μαΐστρος

(2007) Η δύναμη του σκότους, Ροές

(2007) Ο θάνατος του Ιβάν Ίλιτς, Το Ποντίκι

(2006) Άννα Καρένινα, DeAgostini Hellas

(2006) Άννα Καρένινα, DeAgostini Hellas

(2006) Από τι ζουν οι άνθρωποι, Μαΐστρος

(2006) Νουβέλες και διηγήματα, Ροές

(2006) Οι τρεις ερημίτες, Μαΐστρος

(2006) Πόλεμος και ειρήνη, Ελευθεροτυπία

(2006) Πόλεμος και ειρήνη, Ελευθεροτυπία

(2006) Πόλεμος και ειρήνη, Ελευθεροτυπία

(2006) Πόλεμος και ειρήνη, Ελευθεροτυπία

(2005) Άννα Καρένινα, Εκδόσεις Πατάκη

(2005) Άννα Καρένινα, Εκδόσεις Πατάκη

(2005) Νουβέλες και διηγήματα, Ροές

(2005) Τα διηγήματα της Σεβαστούπολης, Ροές

(2004) Ημερολόγιο σοφίας, Printa

(2004) Τι είναι τέχνη, Printa

(2003) Έτσι πεθαίνει ο έρωτας, Ροές

(2003) Τι είναι η θρησκεία και ποια είναι η ουσία της. Θρησκεία και ηθική. Ο νόμος της αγάπης και ο νόμος της βίας, Printa

(2001) Άλμπερτ - Λουκέρνη, Ροές

(2001) Ο μικρός Φιλιπόκ, Εκδόσεις Παπαδόπουλος

(2001) Πόλεμος και ειρήνη, Εκδόσεις Πατάκη

(2001) Πόλεμος και ειρήνη, Εκδόσεις Πατάκη

(2001) Πόλεμος και ειρήνη, Εκδόσεις Πατάκη

(2001) Πόλεμος και ειρήνη, Εκδόσεις Πατάκη

(2000) Μια εξομολόγηση, Printa

(2000) Ο πάτερ Σέργιος, Σύγχρονη Πέννα

(2000) Οι Κοζάκοι, DeAgostini Hellas

(1999) Γιατί οι άνθρωποι κάνουν χρήση ναρκωτικών ουσιών, Εκδόσεις Καστανιώτη

(1999) Το Ευαγγέλιο, Κυβέλη

(1998) Κάτια, Printa

(1995) Παιδικά χρόνια - εφηβικά χρόνια, Βιβλιοπωλείον της Εστίας

(1994) Άννα Καρένινα, Εκδόσεις Καστανιώτη

(1993) Άννα Καρένινα, Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.

(1993) Άννα Καρένινα, Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.

(1993) Ιστορία ενός αλόγου, Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.

(1993) Οικογενειακή ευτυχία, Εκδόσεις Γκοβόστη

(1993) Χατζή-Μουράτ, Εκδόσεις Γκοβόστη

(1992) Πόλεμος και ειρήνη, Ερμιόνη

(1991) Η σονάτα του Κρόιτσερ. Χατζή Μουράτ, Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.

(1990) Ανάσταση, Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.

(1990) Άννα Καριένινα, Εκδόσεις Γκοβόστη

(1990) Άννα Καριένινα, Εκδόσεις Γκοβόστη

(1990) Άννα Καριένινα, Εκδόσεις Γκοβόστη

(1990) Άννα Καριένινα, Εκδόσεις Γκοβόστη

(1990) Η δύναμη του σκοταδιού, Δωδώνη

(1990) Πόλεμος και ειρήνη, Κάκτος

(1990) Πόλεμος και ειρήνη, Κάκτος

(1990) Πόλεμος και ειρήνη, Κάκτος

(1990) Το ζωντανό πτώμα ή η εξιλέωση, Δωδώνη

(1989) Ο διάβολος. Πολικούσκα. Πάτερ Σέργιος. Οικογενειακή ευτυχία. Ο θάνατος του Ιβάν Ίλιτς, Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.

(1987) Ιστορίες, Εκδόσεις Καστανιώτη

Άννα Καρένινα, Δαμιανός

Η ανάσταση, Δαμιανός

Η θρησκεία μου, Δαμιανός

Πάτερ Σέργιος. Σατανάς, Δαμιανός

Πόλεμος και ειρήνη, Δαμιανός

Πόλεμος και ειρήνη, Δαμιανός

Πόλεμος και ειρήνη, Εκδόσεις Γκοβόστη

Πόλεμος και ειρήνη, Εκδόσεις Γκοβόστη

Πόλεμος και ειρήνη, Εκδόσεις Γκοβόστη

Πόλεμος και ειρήνη, Εκδόσεις Γκοβόστη

Σονάτα Κρόιτσερ, Εκδόσεις Γκοβόστη

Φιοντόρ Κουζμίτς, Ηριδανός





Θανάσης Τσακίρης

Η αλήθεια μιας φωτογραφίας

βιετνάμ1η Φεβρουαρίου 1968: Η αλήθεια μιας φωτογραφίας
«Ο αρχηγός της Αστυνομίας εκτελεί ένα Βιετκόνγκ». Ίσως η πιο διάσημη φωτογραφία του Πολέμου στο Βιετνάμ, που φούντωσε το αντιπολεμικό κίνημα στις ΗΠΑ. Τραβήχτηκε σαν σήμερα την 1η Φεβρουαρίου 1968 στη Σαϊγκόν από τον φωτογράφο του πρακτορείου ειδήσεων Associated Press (AP), Έντι Άνταμς. Το περιστατικό αποτυπώθηκε και από την κάμερα του τηλεοπτικού δικτύου NBC.
Περισσότερα...

Η ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ (μέρος 11ο και τελευταίο) του Θανάση Τσακίρη

Η Ελευθερία χαλάρωσε με το πρώτο καραφάκι, αλλά όχι για πολύ. Είχε ξεχάσει το κινητό της ανοιχτό κι έτσι στην οθόνη φιγουράρισε η φάτσα της Τζώρτζιας. Δεν μπορούσε να μην απαντήσει γιατί ήθελε το παλέψει ακόμα το θέμα.΄Ετσι πάτησε το πλήκτρο κι άκουσε τη φωνή της λέει: «Κούκλα μου, μου ξέφυγες σήμερα πολύ θυμωμένη αλλά δεν θα μου γλιτώσεις.» Ταράχτηκε η Ελευθερία. Ήταν σαν να της επιβεβαίωνε τους φόβους της. Δεν πρόλαβε να πει τίποτα καθώς η Τζώρτζια συνέχισε: «Βλέπω ότι οι προτάσεις σου είναι πολύ καλά τεκμηριωμένες και θα προσπαθήσουμε τις πιο ανώδυνες να τις εντάξουμε στην προεκλογική εκστρατεία και στα πρώτα νομοσχέδια. Αλλά μη νομίζεις ότι θα πάει παραπέρα το πράγμα. Θα κάνουμε επίσης έκτακτο οργανωτικό συνέδριο αμέσως μετά τις εκλογές – είτε τις κερδίσουμε είτε χάσουμε, και το σίγουρο θα είναι ότι θα διαλυθεί το δικό σου όργανο. Οπότε βάλε πλώρη για άλλο πόστο.»

Η Ελευθερία συνήλθε από το πρώτο σοκ για να πέσει σε δεύτερο: «Ώστε έτσι, ε; Οι συμβιβασμοί οι δικοί σου είναι ‘χρυσοφόροι’. Με τις τραπεζίτες και τους όρους τους καλά για να μην μπορούν να πάρουν τα κεφάλαια και φύγουν γι’ άλλες πολιτείες και με τους δικούς σου ανθρώπους με τους δικούς σου όρους για είναι του χεριού σου. Βάζεις νερό στο κρασί σου, μόνο που είναι ήδη νοθευμένο. Έχω μάθει να δίνω μάχες κι έχω μάθει και να χάνω. Σπανίως αποφεύγω τις μάχες, όταν, όμως, ξέρω ότι το πεδίο είναι ναρκοθετημένο και δεν έχουν όλοι την εμπειρία του ναρκαλιευτή, όντως αλλάζουν στόχους. Αφού, λοιπόν, θέλεις να διαλύσεις το υπάρχον Κόμμα για να φτιάξεις ένα άλλο στα δικά σου μέτρα, ο δρόμος είναι ανοιχτός. Εμένα θύμα σου δεν θα με κάνεις. Θέλεις να το παίξεις Προκρούστης; Παίξε μόνη σου. Εγώ φεύγω, όντως, για άλλες πολιτείες που θα είναι πιο καθαρές. Να το χαίρεσαι το κόμμα σου και τους και τους υποτακτικούς σου. Γεια χαρά.»

Αυτά είπε η Ελευθερία κι έκλεισε το τηλέφωνο με οργή. Ένα γκαρσόνι ήλθε διστακτικά κοντά της.

«Μαντάμ, θέλετε κάτι άλλο;»

«Μαντάμ; Άκου εκεί μαντάμ; Από ταινία της δεκαετίας του ’60 βγήκες άνθρωπέ μου;»

«Συγνώμη που σας ενόχλησα, κυρία.»

«Όχι καλέ μου άνθρωπε, εμένα συγχώρα με. Δε φταις εσύ που η κυρία υποψήφια πρωθυπουργός, που ίσως την ψηφίσεις αύριο δεν ξέρει από ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Γι’ αυτό ξέχασέ το και φέρε ένα καραφάκι ακόμα και το λογαριασμό.» είπε η Ελευθερία κι άρχισε να πληκτρογραφεί τον αριθμό του κινητού της Λίνας: «Αγαπούλα μου, αύριο έρχομαι αύριο με την πρώτη πτήση για Ρώμη. Έλα κι εσύ για τριήμερο. Μη ρωτάς τι έγινε. Θα σ’ τα πω με το νι και με το σίγμα. Ένα μόνο θα σου πω. Έφυγα από το Κόμμα για λόγους τιμής και αξιοπρέπειας.»

ΤΕΛΟΣ

Η ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ (μέρος 10ο) του Θανάση Τσακίρη

Η Ελευθερία σηκώθηκε ήρεμα από την καρέκλα, μάζεψε τα χαρτιά της και τα έβαλε στην τσάντα της. Άνοιξε την πόρτα και προτού να αποχωρήσει πέταξε ένα «δεν τελειώσαμε» αρκετά δυνατό ώστε να γίνει αντιληπτή.

Έφυγε νωρίς από το γραφείο της, κατηφόρισε προς Πειραιά από τη Συγγρού. Προσπαθώντας να ισορροπήσει ανάμεσα σε λογική και συναισθηματισμό είχε απορροφηθεί από τη βαθιά περισυλλογή δεν πρόσεξε τη χιλιoδιακοσάρα Μπε Εμ Βε που έκανε έναν επικίνδυνο ελιγμό από δεξιά και σε ελάχιστο χρόνο εξαφανίστηκε. Η Ελευθερία έχασε τον έλεγχο του τιμονιού κι έκανε δυο τετ-α-κε ώσπου να έλθει στα ίσα της. Ευτυχώς που ο δρόμος ήταν άδειος σ’ εκείνο το σημείο, αλλιώς θα γινόταν κόλαση του Δάντη. Συνέχισε προς Πειραιά με μικρότερη ταχύτητα όταν στο ύψος των Τζιτζιφιών η ίδια μηχανή προσπάθησε να ξανά να διεμβολήσει το αυτοκίνητο της Ελευθερίας από τα αριστερά αυτή τη φορά. Η Ελευθερία πάτησε γκάζι και κατάφερε να ξεφύγει. Στο ύψος του σταδίου Καραϊσκάκη πάλι τα ίδια. Στάθηκε πάλι τυχερή και ξέφυγε προς τη Γρηγόρη Λαμπράκη κι η χιλιοδιακόσάρα ξέμεινε στο φανάρι. Οι σκέψεις της πήραν φωτιά. «Η πουτάνα η Τζώρτζια έβαλε τα κολόπαιδά της να με τρομοκρατήσουν ή να με βγάλουν από τη μέση σκοτώνοντάς με. Δεν ήταν τυχαίο ότι ο τύπος με περίμενε στις Τζιτζιφιές.»

Δεν θυμάται ποτέ τόσα χρόνια ενασχόλησης με τα κοινά να έχει νιώσει τέτοιο φόβο. Τα είχε ακούσει από τους παλιότερους αλλά δεν πίστευε ότι θα συνέβαινε σ’ αυτή ποτέ. Τώρα αναθεώρησε την άποψή της. Απ’ ό,τι θυμάται δεν είχε αριθμό η μοτοσυκλέτα, ο οδηγός φορούσε μαύρα ρούχα και μαύρο κράνος. Μαύρα κι άραχλα όλα.

Κατευθύνθηκε προς το Πασαλιμάνι για να χαθεί στα στενά ώστε να μην μπορεί να τη βρει ο τύπος αν συνέχιζε το κυνηγητό. Ευτυχώς βρήκε να παρκάρει κάπου στα «Κρητικά». Κατέβηκε προς το Τουρκολίμανο κι έκατσε μια ψαροταβέρνα στη μαρίνα. Ευτυχώς που παρ’ ότι κατέχει υψηλή θέση στο Κόμμα δεν έχει δοθεί φωτογραφία της στη δημοσιότητα κι έτσι περνά συχνά απαρατήρητη. Παράγγειλε ούζο και μεζέ αθερίνες και χωριάτικη σαλάτα. Είχε πεθυμήσει να φάει απλά και να αγναντεύει τη θάλασσα. Μπορεί να είναι παιδί της πόλης αλλά ο πρώτος έρωτας ήταν Παριανός κι έτσι κάθε καλοκαίρι προτού φύγει για σπουδές στην Ιταλία περνούσε ένα μήνα μαζί του στο νησί με μεταμεσονύχτια χταπόδι κι έρωτα σε απόμακρες παραλιούλες που ακόμη υπήρχαν.

Όσοι έκαναν πολιτικό γάμο ή σύμφωνο συμβίωσης δεν είναι μέλη της Εκκλησίας.

«ἀσφαλῶς κανένας δέν ὑποχρεώνεται νά εἶναι χριστιανός, ὅποιος ὅμως εἶναι χριστιανός, εἶναι ὑποχρεωμένος νά κάνει θρησκευτικό Γάμο» Ελευθέριος Βενιζέλος
Περισσότερα...

Η ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ (μέρος 9ο) του Θανάση Τσακίρη

Η ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ

9ο μέρος

Ένα "δικαιωματικό διήγημα"

Αθήνα - Πάτρα

Άνοιξη 2010

Σύνδεση με τα προηγούμενα:

«Μικρή, πήρες πολύ ψηλά τον αμανέ.»

«Όχι. Είμαι αυτή που είμαι και εσύ είσαι αυτή που είσαι. Εγώ παραμένω πιστή στις αρχές μου και στις βασικές θέσεις του προγράμματος του Κόμματος. Εσύ είσαι που δεν βλέπεις τι γίνεται γύρω σου έτσι όπως αποκόπηκες από την κοινωνική πραγματικότητα.»

«Ορίστε; Έχει κάτι να μου προσάψεις;»

«Ναι. Θεωρώ πως στο βωμό της εξουσίας θυσίασες την ιστορία μας και τα ιδανικά μας.»

«Επιμένω ότι σε μαζέψαμε από την αφάνεια και τώρα μας βγάζεις γλώσσα. Κράτα τη γλωσσίτσα για την ερωμένη σου, κορίτσι μου.»

«Δεν το περίμενα ότι θα άκουγα ένα τέτοιο διάλογο από επίσημα χείλη του κόμματος. Αν μου το ’λεγε κανείς θα του καταλόγιζα ‘θεωρίες συνομωσίας’».

«Λοιπόν, κοριτσάκι μου. Άφησε μου τους φακέλους σας κι αν βρω κάτι που α αξίζει θα σε ενημερώσω να ξανάρθεις να με διαφωτίσεις αναλυτικότερα. Γι’ αυτό κάνε τώρα μεταβολή, που λένε οι άντρες στο στρατό και πήγαινε στο γραφείο σου και όταν είναι θα σε φωνάξω.»

«Εγώ κορίτσι-γλάστρα δεν γίνομαι. Θα συνεχίσω τις έρευνες και τις εκθέσεις μου συνεργαζόμενη με μέλη και φίλους του κόμματος στα πλαίσια των καθηκόντων μου αλλά πρώτα και κύρια επειδή έχω συνείδηση και συναίσθηση ότι επιτελώ ένα έργο που συνάδει με τα ιδανικά μου και τη θεωρία μου."

«Να που μας προέκυψε και συνδυασμός Λένιν και Γκράμσι η μικρή μας η Ελευθερία.»

«Σιωπώ για να μην εκφραστώ ακατάλληλα.»

«Η σιωπή δεν είναι φωνή. Φωνή είναι μόνο η φωνή. Δε θυμάσαι το τραγούδι του Μικρούτσικου;»

«Έχω το θάρρος της γνώμης μου και στο αποδεικνύω κάθε στιγμή. Εκείνο που δε θέλω είναι να αφήσω τον εαυτό μου να παρασυρθεί από προκλήσεις σαν τις δικές σου προσβολές και να γκρεμιστούν όλα όσα έχω χτίσει εδώ πέρα. Αλλά αν θεωρήσω ότι δεν υπάρχουν περιθώρια, όχι να επιβάλω την άποψή μου –κάτι που είναι θεμιτό- αλλά να μιλήσω απλά και ωραία, τότε μου απομένει αρχικά η σιωπή που μετατρέπεται σε βουβή οργή και αργότερα σε έξοδο.»

«Ο δρόμος για την έξοδο είναι ανοιχτός και δεν σε εμποδίζει κανείς και άντε στο καλό, κοπέλα μου.»

Η Ελευθερία είχε αρχίσει να χάνει την ιώβεια υπομονή της. Άρχισε να παραδέχεται ότι η Τζώρτζια ήταν ‘μανούλα’ στην προβοκάτσια. Βρήκε τον εαυτό της παγιδευμένο. Να τη βρίσει δεν μπορούσε γιατί θα της κολλούσαν την ετικέτα της κακότροπης και της υστερικής και θα την χλεύαζαν για τον ερωτικό προσανατολισμό της. Από την άλλη δεν μπορούσε να μην αντιδράσει κατά κάποιο τρόπο. Είχε καλό όνομα στον ευρύτερο κινηματικό χώρο και δεν ήθελε να το χάσει. Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα.

Καλύτερες συνθήκες για γυναίκες πρόσφυγες

Καλύτερες συνθήκες για γυναίκες πρόσφυγες ζητά η Τ. Χριστοδουλοπούλου

Καλύτερες συνθήκες για τις γυναίκες και τα κορίτσια πρόσφυγες και ασφαλείς διόδους γι' αυτές που θέλουν να ζητήσουν άσυλο ζήτησε η αντιπρόεδρος της Βουλής και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Τασία Χριστοδουλοπούλου, σε ομιλία της στην ολομέλεια της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Η κ. Χριστοδουλοπούλου επισήμανε την ανάγκη να αναδειχτεί η βία που ασκείται στις γυναίκες και τα κορίτσια, βία έμφυλη και σεξουαλική, στις χώρες προέλευσης, διέλευσης και διαμονής, και να δοθούν λύσεις, όπως ανθρωπιστικές βίζες, γρήγορη οικογενειακή επανένωση, μετεγκατάσταση και επανεγκατάσταση, όπως και καταπολέμηση των αιτίων που γεννούν τη βία. «Δεν είναι μια φεμινιστική υπερβολή, αλλά μια τραγική πραγματικότητα που ζουν οι γυναίκες και τα κορίτσια πρόσφυγες, στην εποχή της μαζικής μετακίνησης», σημείωσε.

Ακολουθεί η τοποθέτηση της κ. Χριστοδουλοπούλου:

Σήμερα που η παγκόσμια σκηνή σφραγίζεται από την προσφυγική κρίση, χρειάζεται να μιλήσουμε και να αναδείξουμε τη βία που ασκείται στις γυναίκες και στα κορίτσια, τόσο στις χώρες προέλευσης, όσο και στις χώρες διέλευσης και στις χώρες διαμονής. Η διάσταση του φύλου στο προσφυγικό δεν είναι μια φεμινιστική υπερβολή, αλλά μια τραγική πραγματικότητα που ζουν οι γυναίκες και τα κορίτσια πρόσφυγες, στην εποχή της μαζικής μετακίνησης. Οι θύτες της βίας έχουν πολλά πρόσωπα: είναι μέλη εμπολέμων ομάδων, είναι δουλέμποροι, είναι αξιωματούχοι, είναι συγγενείς, είναι ακόμα και οι ίδιοι πρόσφυγες.

Δεν αρκεί όμως να περιγράφουμε την κατάσταση της βίας που υφίστανται. Δεν είμαστε δημοσιογράφοι. Είμαστε πολιτικοί και αγωνιζόμαστε για να αλλάξουμε τα πράγματα. Πρέπει να μιλήσουμε εμείς για τις γυναίκες και τα κορίτσια που δεν έχουν φωνή. Πρέπει να αγωνιστούμε εμείς για αυτές που δεν έχουν δύναμη. Ν' αλλάξουμε τις συνθήκες που παράγουν τη βία, για να μην υποκρινόμαστε ότι καταδικάζουμε τη βαρβαρότητα. Να ζητήσουμε όχι μόνο καλύτερες συνθήκες στους καταυλισμούς, αλλά ασφαλείς διόδους για τις γυναίκες και τα κορίτσια που θέλουν να ζητήσουν άσυλο και διεθνή προστασία. Ανθρωπιστικές βίζες για την ασφαλή μετακίνηση εκείνων που ανήκουν στις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες και ταυτόχρονα γρήγορη οικογενειακή επανένωση με τα μέλη της οικογένειάς τους, αλλά και γρήγορη και αξιοπρεπή μετεγκατάσταση και επανεγκατάσταση. Τέλος, πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις αιτίες που δημιουργούν τις γυναίκες πρόσφυγες και καταλήγουν στη βία εναντίον τους. Αυτοί είναι οι όροι σεβασμού της γυναικείας αξιοπρέπειας και διαφορετικότητας.


26.04.2017/Εφημερίδα Συντακτών

Προσοχή Κασιματιάζει !

Του Θανάση Καρτερού

Δεν είναι ο Κασιμάτης το πρόβλημα και κακώς τα βάζουν μαζί του όσοι τα βάζουν. Ακόμα και ο ΣΥΡΙΖΑ, που του χαλάλισε ανακοίνωση.

Διότι, έπειτα από τόσα χρόνια επιδόσεων, αποδόσεων, και εκδόσεων βεβαίως, του ανδρός, έχει γίνει σαφές ότι δεν φταίει αυτός. Τέτοιος είναι. Εκ φύσεως, πώς το λένε. Εκ Θεού, ή εξ Εξαποδώ,για όποιους πιστεύουν στον επουράνιο Πατέρα και τον υπόγειο εχθρό Του.

Σας ερωτώ, λοιπόν: Κατηγορεί κανείς τον σκορπιό γιατί κεντρίζει, τον αρουραίο γιατί μασουλίζει, τον σκύλο γιατί δαγκώνει, τη γάτα γιατί νυχιάζει, την ύαινα γιατί κομματιάζει; Γιατί λοιπόν τα βάζουμε με τον Κασιμάτη επειδή κασιματιάζει; Κασιμάτης είναι, κασιματιάζει.

Θα μου πεις, άμα είσαι η Τασία και σε κασιματιάσει με όλο του το δηλητήριο, τότε δεν μπορείς να μην αντιδράσεις. Λογικό.

Αλλά, συγγνώμη κιόλας, άμα ένας σκύλος δαγκώσει έναν περαστικό, τότε με τον σκύλο τα βάζουμε ή με κείνους που τον κρατούν λυτό; Αν το καλοδούμε, λοιπόν, χωρίς φόβο και πάθος, το πρόβλημα με τον εν λόγω είναι εκείνοι που τον αμολάνε. Και τον πληρώνουν κιόλας. Και τον παροτρύνουν: Κασιμάτιασέ τους, μεγάλε!

Διότι, τι θα ήταν ο Κασιμάτης χωρίς την «Καθημερινή»; Άλλος ένας μαλάκας, που θα έτρωγε τα λυσσακά του με τους κουκουέδες και τους αριστερούς πίνοντας το εσπρέσο του στο Κολωνάκι. Σιγά τα πράσα, εν ολίγοις.

Ενώ τώρα πληρώνεται, του παρέχεται στέγη δημοσιογραφική, τροφή ιδεολογική -κασιμάτιασέ τους, μεγάλε!- και προστασία πολιτική. Γιατί; Γιατί τον χρειάζονται.

Ο ειδικός σκύλος μυρίζει τα ναρκωτικά και βοηθά τη δίωξη. Ο ειδικός Κασιμάτης μυρίζεται τους αριστερούς και βοηθά τη λοίμωξη. Τους ραντίζει με την τοξική του βλέννα, ουσία που καθιστά το κασιμάτιασμα άκρως αποδοτικό, και τους μαλακώνει, έτσι που να τους δαγκώσουν ευκολότερα ύστερα τα μπουλντόγκ της ομάδας αλήθειας.

Υπό το στοργικό βλέμμα σοβαρών στελεχών, όπως ο Παπαχελάς, σοβαρών αφεντικών, όπως ο Αλαφούζος, σοβαρών πολιτικών, όπως ο Κυριάκος, ο Κασιμάτης έχει το ελεύθερο να κασιματιάζει για λογαριασμό τους.

Με κείνους πρέπει να τα έχει κάθε άνθρωπος με στοιχειώδη λογική και ευαισθησία. Εκείνοι είναι οι ένοχοι για κάθε κασιμάτιασμα. Εκείνοι παραδίνουν σε μια σχολή απανθρωπιάς τη δημοσιογραφία.

Ας προσέχουν όμως. Διότι το τέρας πολλοί αγάπησαν. Αλλά εκείνο αγαπάει μόνο όσους το ταΐζουν...

Πηγή: Η Αυγή/31/3/2017

Παραμύθια της γιαγιάς προς νυσταγμένους

582116Το παραμύθι για τον πόλεμο!!!

Πως (δεν) ξεκινάει ένας πόλεμος
«Κι όμως ο πόλεμος στη Συρία ξεκίνησε από ένα γκραφίτι»: Με αυτόν τον τίτλο «καρμπόν» ταξιδεύει τις τελευταίες μέρες από σάιτ σε σάιτ ένα αφιέρωμα για τα 6 χρόνια από το Μάρτη του 2011, όταν ξέσπασε ο πόλεμος στη Συρία. Σύμφωνα με το κείμενο, ο πόλεμος ξεκίνησε με ένα σύνθημα ενάντια στον Ασαντ που γράφτηκε σε τοίχο σχολείου από μια παρέα παιδιών, τα οποία δέχτηκαν βασανιστήρια από το «καθεστώς», προκαλώντας κύμα κινητοποιήσεων από το συριακό λαό. Οι χιλιάδες επισκέπτες των ιστοσελίδων που αναπαράγουν το άρθρο δεν θα διαβάσουν για τον πραγματικό χαρακτήρα του πολέμου που είναι σε εξέλιξη με επίκεντρο τη Συρία. Θα «μάθουν» ότι η ευθύνη για το μακελειό βαραίνει σχεδόν αποκλειστικά την κυβέρνηση Ασαντ και ότι τέτοια ιμπεριαλιστικά εγκλήματα εκκινούν από ένα λίγο - πολύ τυχαίο περιστατικό. Οτι δεν ευθύνονται οι συγκρούσεις και οι ανταγωνισμοί ανάμεσα στα καπιταλιστικά κράτη και τις συμμαχίες τους, στο φόντο της οικονομικής κρίσης. Τέτοιες βολικές ερμηνείες που αναπαράγονται γύρω από τον πόλεμο σε ολόκληρη την περιοχή δεν «βλέπουν» τους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς, π.χ. το σχέδιο «Μεγάλη Μέση Ανατολή» και την «Αραβική Ανοιξη», την οποία τότε πολλοί καλοθελητές αποθέωναν. Ομως αυτές οι ερμηνείες είναι βολικές μόνο για το σύστημα και όχι για το λαό, αφού κρύβουν τις αιτίες του πολέμου, της προσφυγιάς και της εξαθλίωσης για να αποδυναμώσουν την πάλη για την ανατροπή του.

Και το άλλο με τους φτωχούς...

Για να μην πεινάσουν
«Την απουσία ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας έρχονται να θυμίσουν για μια ακόμα φορά τα τελευταία στοιχεία από το προφίλ του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου, που δείχνουν ότι η γαλανόλευκη έχασε το τελευταίο έτος 62 πλοία. Μαζί με αυτά που απώλεσε το 2015, εμφανίζει πια στη δύναμή της εκατό λιγότερα ποντοπόρα πλοία». Κάπως έτσι καταγράφηκαν στην πλειοψηφία του Τύπου τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου. Ποια είναι η πραγματικότητα; Αυτή που έγραψε την ίδια μέρα ο «Ριζοσπάστης»: Οτι η μεταφορική ικανότητα του στόλου των Ελλήνων εφοπλιστών παρουσιάζει αύξηση κατά 8.166.193 dwt σε σχέση με το 2016 και παραμένει στην πρώτη θέση παγκοσμίως, τόσο σε αριθμό πλοίων, όσο και σε χωρητικότητα. Οτι μόνο τους δύο πρώτους μήνες του 2017, οι Ελληνες εφοπλιστές επένδυσαν 1,145 δισ. δολάρια και απέκτησαν 60 πλοία, κατέχοντας το 30,5% των συνολικών επενδύσεων. Οτι, τέλος, οι περισσότερες θαλάσσιες μεταφορές πετρελαίου γίνονται από ελληνικές εταιρείες. Επομένως, οι Ελληνες εφοπλιστές δεν είναι και τόσο ...δύστυχοι, όπως παρουσιάζονται στον Τύπο. Αλλος είναι ο στόχος τους. Να δείξουν ότι παρά τις φοροαπαλλαγές και τα προνόμια, παρά τη σκληρή εκμετάλλευση χιλιάδων ναυτεργατών, η «ελληνική σημαία» δεν είναι πλέον ανταγωνιστική. Αρα, τι πρέπει να γίνει; Ακόμα περισσότερα προνόμια, ακόμα μεγαλύτερη εκμετάλλευση. Για να μην πεινάσουν οι κακομοίρηδες οι εφοπλιστές...

Κι εσύ κοιτάς με βλέμμα απλανές και μεταφέρεις αυτή την "εικόνα" και στους γύρω σου, που δεν έτυχε να την διαβάσουν, βάζοντας και λίγη από την δική σου σάλτσα, χωρίς να σκέφτεσαι ότι εσένα ή τα παιδιά σου ετοιμάζουν να κάνουν κιμά στις κρεατομηχανές τους...

ΑΝΤΙΟ ΤΡΥΦΩΝΑ

"Έφυγε" ο καλός φίλος, συμπολίτης και συναγωνιστής Τρύφωνας Καραγεαργας. Η επάρατος ασθένεια τον νίκησε αλλα εμείς ξέρουμε πως στο τέλος το πνεύμα του θα είναι ο νικητής. Γνωρίζω τον Τρύφωνα κοντά 30 χρόνια. Θα θυκάμαι για το ήθος του, την  αγωνιστικότητά του που τη συνόδευε με κριτικη γνώση αλλά και το χιούμορ του. Και πάντα ήταν ένας άνθρωπος χαμηλών τόνων.
Αντίο Τρύφωνα!

Θανάσης Τσακίρης


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ο Τρύφωνας ήταν:

Αιρετό μέλος της Διοίκησης του Π.Σ.Φ. από το 1982 έως σήμερα με την μορφή Ν.Π.Δ.Δ.με την παράταξη της Κ.Π.Φ.

Τακτικό μέλος της επιτροπής της Περιφέρειας για αδειοδότηση και έλεγχο λειτουργίας εργαστηρίων φυσικοθεραπείας (Νότιος Τομέας Αττικής).

Πρόεδρος του επιστημονικού συνεδρίου του 2012. Μέλος οργανωτικών επιτροπών των επιστημονικών συνεδρίων του Π.Σ.Φ.

Πρόεδρος του Π.Τ. Αττικής 2001 - 2005. Ταμείας του Π.Σ.Φ. από το 1982 - 2005.

Εργαζόμενος στην Ανοικτή Προστασία Ηλικιωμένων των Κ.Α.Π.Η. Ηλιούπολης και νυν Κέντρων Αλληλεγγύης από το 1983 εώς και σήμερα. Συμμετέχει ενεργά στο σωματείο των εργαζομένων του Δήμου Ηλιούπολης από το 1983 εώς σήμερα.

Μέλος της Νομαρχιακής Επιτροπής Ανατολικής Αθήνας του ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ..

Μέλος της Γραμματείας του Τμήματος Υγείας του ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ. από το 2012 έως σήμερα.

Υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος στην Περιφέρεια Αττικής Κεντρικός Τομέας με τον συνδυασμό ΑΤΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΟΧΙ ΣΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ με τον Αλέξη Μητρόπουλο.

Ιδρυτικό και ενεργό μέλος της Δημοτικής Παράταξης "Ηλίου-πόλις, Ανθρώπινη πόλη", του Δήμου Ηλιούπολης Αττικής.

Θ. Φωτίου: Ουδείς πολίτης που δικαιούται το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, θα μείνει ακάλυπτος


Κανονικά πιστώνονται οι λογαριασμοί των δικαιούχων για την κάρτα σίτισης και για τον Ιανουάριο και για τον Φεβρουάριο, υπογράμμισε, η αναπληρώτρια υπουργός Εργασίας Θεανώ Φωτίου, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9Fm»

Κανονικά πιστώνονται οι λογαριασμοί των δικαιούχων για την κάρτα σίτισης και για τον Ιανουάριο και για τον Φεβρουάριο, υπογράμμισε, η αναπληρώτρια υπουργός Εργασίας Θεανώ Φωτίου, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9Fm». Διευκρίνισε ότι οι όποιες καθυστερήσεις οφείλονται αποκλειστικά σε τεχνικά θέματα, τα οποία αποκαθίστανται.

Η κ. Φωτίου σημείωσε ότι από τον Φεβρουάριο θα ισχύσει το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, το οποίο καλύπτει περίπου 300.000 οικογένειες. Σύμφωνα με τις διευκρινίσεις της αν. υπουργού «οι δικαιούχοι του ΚΕΑ, εκτός του χρηματικού ποσού που τους πιστώνεται, γίνονται αμέσως δικαιούχοι ελεύθερης πρόσβασης στο σύστημα υγείας, στα κοινωνικά παντοπωλεία, σε όλες τις κοινωνικές δομές του ΕΣΠΑ, ενώ τα παιδιά τους γίνονται δεκτά σε παιδικούς σταθμούς και στα σχολικά γεύματα».

«Σε μία πολύ σημαντική πρωτοβουλία μέσω του ΚΕΑ προχώρησε το υπουργείο Εργασίας» είπε η κ. Φωτίου, διευκρινίζοντας πως το πρόγραμμα υποχρεούται να βρει εργασία μέσα στο 2017 για το 10% των άνεργων δικαιούχων. Καταλήγοντας, τόνισε: «Να μην ανησυχεί κανείς. Όπως δεν αφήσαμε κανέναν συμπολίτη μας ακάλυπτο τα δύο προηγούμενα χρόνια, έτσι και τώρα δεν θα αφήσουμε κανέναν».

Η αν. υπουργός εξέφρασε την ελπίδα, η επόμενη χρονιά να βρει πολύ λιγότερους δικαιούχους του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης.

left.gr/8.2.2017/πολιτική

Σελίδα 2 από 96

ΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ